Paisatges

UNA MICA D'HISTÒRIA

Any 1996:

Benvolguts amics d'Inca,

M'han demanat que escrigui la Història del grup.

Bé, jo m'oferesc a fer el que pugui. Segurament no som la persona més indicada per narrar els orígens.

El que si que vos puc dir és que a través d'un company de feina (un cosí de na Joana Noguera) un dia vaig rebre una visita al pis que compartia amb altres joves a Ciutat.

Un horabaixa, em visitaren na Joana i na Maria Teresa. M'explicaren quines eren les seves idees i quimeres. Em parlaven de competicions esportives, d'excursions, d'actes culturals, d'una associació que es deia amistat i qualque cosa més i un llarg etcètera. Jo els vaig dir que m'agradava molt anar d'excursió i que m'engrescava la idea de fer de guia a joves d'Inca.

La veritat √©s que no ho record massa b√©, per√≤ vos estic parlant de la primavera de 1996. Si no ho record malament va ser abans de l'estiu. I no s√© si abans o despr√©s de l'estiu v√†rem organitzar la primera excursi√≥. El lloc de trobada va ser l'estaci√≥ del tren, a Inca. Hi havia un jove amb un cotxe d'aquests de 6 o 7 places. Participants, cap ni un. S√≠, s√≠... ho heu llegit b√©, ning√ļ es va presentar per anar d'excursi√≥. I jo si abans entenia poc el que envoltava aquest grup excursionista (?) llavors s√≠ que no entenia res de res.

Bé, eren les 9 o les 10 d'un diumenge matí i jo em trobava més perdut que no sé què per Inca.

¬ďUi, ui, ui... aix√≤ t√© els dies m√©s que comptats¬Ē... pensava jo. La q√ľesti√≥ √©s que hi va haver un segon intent, malgrat tots els meus dubtes, que no eren pocs.

Any 1997:

Parlam del 9 de març de 1997. Podem dir que aquest dia va néixer l'Estol excursionista.

Teníem a la nostra disposició un autocar carregat de palanganetes de suro plenes de tallades de llom, bacon, botifarrons, llengonisses, etc., perquè també teníem una zona reservada per fer una torrada a la zona recreativa de Menut (allà mateix on s’ha fet qualque any la tradicional paella den Miquel).

Bé, hi havia menjar per una quinzena grossa de persones... i total, vàrem ser 5 o 6 excursionistes.

Però, vàrem fer la primera excursió. Vàrem pujar al Tomir. Els joves es varen portar molt bé. Bé, o això és el que jo record... tot i que de tant en tant es feien aturades sospitoses. Xerrant un poc amb un i un poc amb un altre, em vaig adonar que aquell que havia dormit més la nit anterior no havia dormit més de dues o tres hores. Jo flipava (i ho feia sense fer aturades sospitoses).

Aquells joves també em feien preguntes... el que més els intrigava era com pagant una misèria hi havia tota aquella organització per a ells: que si guia, que si autocar, que si torrada, etc. I jo no sabia massa bé què respondre'ls. Ells deien: "això és la màfia!"l

La q√ľesti√≥ √©s que ja hav√≠em feta la primera excursi√≥. I aquell 1997 encara en f√©rem tres m√©s:

6 d'abril: MIRADOR DE SES BARQUES-FONT DES VERGER (SA COSTERA)-CALA TUENT. Amb 6 joves.

29 de juny: SA CAPELLA BLAVA fent el PAS DEN BISQUERRA. En aquesta excursió vaig anotar els noms dels participants: Javi, Paco, Cristina, Ester, Carme, Miquel, Espifli i Andrés.

Tant l'excursió del mes d'abril com la del mes de juny, anaren bé. Ara bé, sempre es repetia el mateix: eren molt poquets i morts de son.

Despr√©s del par√®ntesi de l'estiu va costar una mica tornar comen√ßar. Aix√≠ i tot, el mes de desembre, dia 14, puj√†rem al PUIG DEN GALILEU. A les meves notes hi ha escrit: ¬ďgran ambient de companyarisme entre aquests joves¬Ē.

Per cert, una cosa que ¬ďcrispava¬Ē una mica a aquests joves era la meva resposta a la pregunta ¬ďQuant queda per arribar?¬Ē. Jo sempre els responia el mateix, resposta que tots ja coneixeu: "Mitja horeta tres quarts!".

Any 1998:

Havíem tancat el 97 amb 4 excursions. Impressionant, no? A l'excursió que havíem estat més segurament havíem estat 8 persones.

11 de gener: SA TORRETA I PUIG DE SA FONT. Som una dotzena i l'excursió va molt bé.

A finals de febrer i principis de març, organitzam una acampada a Sa Comuna de Caimari. Va ser quan vaig conèixer en Miquel des Cos. I vaig veure lo molt que engrescava a la gent a apuntar-se a les excursions i a participar-hi.

B√©, i l'acampada, qu√® tal? ¬ďUna i oli¬Ē, vaig pensar. La idea era acampar (evidentment) i el diumenge anar d'excursi√≥. Sabeu quanta gent es va apuntar a l'excursi√≥: id√≤, CAP NI UN! Jo no crec que el personal dorm√≠s ni deu minuts seguits. B√©, qu√® li hem de fer!

No s'organitzà cap altra excursió fins el 28 de juny. Vàrem fer el TORRENT DE PAREIS. No record massa bé com ens organitzàrem, perquè ens ajuntàrem amb l'altre grup del qual jo també era el guia (l'Estol Excursionista Santueri). En total vàrem ser 63 persones.

Un bon n√ļmero, no? D'Inca hi havia 12 o 13 joves. Tamb√© un gran n√ļmero.

Després d'un altre llarg parèntesis estiuenc, reemprenem l'activitat excursionista dia 1 de novembre. Anam al puig de n'Alí.

√Črem ni m√©s ni manco que 17 persones. No s√© massa b√© el qu√® va passar, per√≤, v√†rem perdre un grup de gent, de 4 o 5 joves (un grupet de gent que va acabar fent un caf√® al Coll de sa Batalla). La veritat √©s que vaig passar una mica de pena i vaig estar content que tot acab√†s amb una simple an√®cdota.

Per acabar l'any, dia 27 de desembre, coronam ES PUIG TOMIR pel PAS DES DIABLE. Nom√©s s'apuntaren 6 joves i aquesta vegada ning√ļ es va perdre.

Tancam l'any 98 amb 4 excursions i una acampada.

Any 1999:

Dia 24 de gener feim la seg√ľent ruta: MANUT-FONT DE MUNTANYA-VALL DEN MARC-PI DE SON GRUA. Participen 12 joves i record que ens ho passam molt b√©. Organitzam un burino que enganxa de valent a la majoria. A les meves notes tenc el nom dels participants: Paco i Ester, Andr√©s i Carmen, Manel, Jose, Miquel, Carmen, Imma i Am√†lia, M√≤nica, Adri√†.

Dia 28 de febrer feim aquesta altra ruta: PUIGPUNYENT-COLL DES CARNICERET-PUIG DES GALATZ√ď-PAS DE NA SABATERA-SITJA-ESTELLENCS. Nom√©s hi ha 8 joves.

Dia 28 de març feim: LLUC-TORRENT DE LLUC-ENTREFORC-ESCORCA. Només hi ha 6 participants que s'ho passen bé.

El grup, poc a poc, s'està desinflant (i mai havia estat massa inflat!). Amb tot l'any 99 només som capaços de fer 3 excursions. I és que la tònica d'anar d'excursió sense haver anat a dormir la nit anterior es repeteix a cada sortida que feim. Realment, així fa mal anar a caminar per la muntanya.

I no tornam parlar de res fins el cap d'un any.

Any 2000:

El març del 2000 reprenem la marxa. I vos he de confessar que es respira un aire nou.

5 de març: SES BASSES DE MORTITX. Feim una excursioneta per no rebentar el personal després del parèntesi de l'estiu (parèntesi que ha durat ni més ni menys que 12 mesos).

Una excursioneta d'unes 3 hores. I ja vos ho deia un poc més amunt: es respira un aire nou. Hi ha un altre ambient.

Sabeu què era el que passava? Idò ni més ni manco que la presència den Miquel des Cos. Amb el seu estil peculiar a més no poder alegrava el dia i animava a la gent a apuntar-se a la propera excursió.

Des del meu punt de vista, en Miquel va ressuscitar el grup (que estava moribund de bon de veres!).

I és que en Miquel no només convidava els seus germans i cunyats i cunyades a apuntar-se a les excursions sinó que també insistia un pic i un altre als joves a que s'havien d'apuntar.

Dia 2 d'abril, 19 participants, coronam el PUIG DE L'OFRE.

Dia 7 de maig feim: BASE DES FUNICULAR-ES PORXO ESBUCAT-ES CLOTS CARBONS-COMA DE BINI-PAS DE S'ESTAL√ď-FONT DE SA BALMA-ES PORXO ESBUCAT-BASE DES FUNICULAR. Aquesta √©s una gran excursi√≥. Hi ha una vintena de joves apuntats (joves i no tant joves). Caminam a voler per les carritxeres i feim un dels passos m√©s emblem√†tics i famosos que hi ha per la Serra. La gent es queixa una mica per la duresa. B√©, qu√® li hem de fer? No vol√≠eu anar d'excursi√≥ per la muntanya...

Dia 11 de juny, una vintena grossa, feim CALA TUENT-SA COSTERA: SA FÀBRICA I FONT DES VERGER-CALA TUENT. La gent s'ho passa de primera.

El 2 de juliol s'inicia una petita tradició: Torrent de Pareis i paella a Lluc. Som 26 participants més jo i na Cati. Ens veim a Inca a les 7h i a les 8h començam a caminar. A les 12 ja som a sa Calobra i a les 14:30 h dinam d'arròs a Lluc. No va poder anar millor.

Dia 3 de setembre, just just feim un petit parèntesi d'estiu aquest any, i 36 excursionistes de totes les edats ens trobam al terme de Valldemossa per fer una gran excursió: CA MADÒ PILLA-S'ESTACA-NA FORADADA-SON MARROIG. Alguns ho troben feixuc i es queixen.

Ara b√©, el que tothom apr√®n √©s que sempre conv√© duu un ¬ďxubasquero¬Ē dins la motxilla. Just baixar de l'autocar ens cau una calabruixada que en deixa m√©s d'un xop.

28 excursionistes, dia 8 d'octubre, fan la seg√ľent excursi√≥: BARRANC DE BINIARAIX des del Pla de C√ļber fins S√≥ller. Tot transcorr sense problemes.

Dia 5 de novembre, 31 excursionistes, fan el CAM√ć DE S'ARXIDUC. Es puja des de Valldemossa fins el pla des Pouet, es visita la cova de s'Ermit√† Guillem, despr√©s pla dets Eritges i es Cairats, font des Polls i Valldemossa de bell nou.

Dia 3 de desembre, som 37 excursionistes. Record que no feia massa bon temps i que per això canviàrem de ruta. Férem el Tomir, per tercera vegada. Hi hagué un grupet de gent que ho passà una mica malament.

I finalitzam l'any 2000 amb 9 excursions. Des del 97, any de la fundació, fins el desembre del 2000, ja portàvem un total de 20 excursions.

Any 2001:

Aquest any és un any bastant estable. Sembla que el grup ja té uns certs fonaments que li donen l'estabilitat que tot grup necessita. A continuació vos present una relació de les rutes que realitzàrem aquell 2001:

14 de gener: ES CASTELL D'ALAR√ď. Som uns 30.

11 de febrer: SALT DES FREU-CAM√ć DE COANEGRA-SANTA MARIA. Som 29 excursionistes.

3 de mar√ß: PUIG CIUR√ď. Som uns 30. Aquest tamb√© √©s un dia important ja que s'inaugura una altra tradici√≥: fer, un pic a l'any, una caminadeta i despr√©s una paella a Menut. S'ha de dir que a dinar de paella varen venir molts d'aquells joves que participaren a les primeres excursions de l'estol.

Dia 4 de juny va ser un dia important a la meva vida, ja que em varen realitzar una important operació. Així i tot, l'Estol Excursionista Mitja Horeta Tres Quarts no es va aturar i va realitzar ni més ni manco que dues excursions al llarg del mes de juny:

¬ē SON MARROIG-NA FORADADA-SON MARROIG.

¬ē TORRENT DE PAREIS.

Les dues excursions les feren sense cap problema ni un (la qual cosa em va alegrar), tot i que, a l'excursió del torrent de Pareis, sí varen tenir un petit problema amb l'autocar.

Dia 2 de setembre: CALA MESQUIDA-CALA TORTA-CALA MITJANA-TORRE DES MATZOTS-CALA TORTA. Som 17 excursionistes. Un grupet arribà fins s'Arenalet d'Aubarca. Aquell dia na Laura complí 15 anys i tot va anar de primera, llevat que l'autocar es va tornar rompre.

7 d'octubre: MORTITX-ES RAFAL D'ARIANT-COVA DE SES BRUIXES-BEC D'OCA-MORTIX. Només 14 excursionistes. S'ajuntaren amb nosatres una parella d'alemanys molt simpàtics. La gent sembla que s'ho passà molt bé.

1 de desembre: SERRA DE SA RATETA. Aquesta va ser una excursi√≥ especialment estranya. Som una quarantena grossa. Tot un r√®cord de participaci√≥ i tot va anar bastant b√©, encara que hi havia un grupet d'al¬ēlotes que no anaven vestides de forma adequada... semblava que havien acabada la diversi√≥ de la nit del dissabte i havien enganxat amb l'excursi√≥ del diumenge. No duien motxilla ni res de res... per√≤, tot va anar molt b√©. Dinam al coll des Planet on feim el joc del borino.

Any 2002:

I tancam el 2001 i començam un altre any que aquest serà clau per a la història del grup: un servidor s'acomiadarà de guia de l'estol i donarem la benvinguda a en Simó.

12 de gener: CAM√ć DES CORREU: ESPORLES-BANYALBUFAR. Som una trentena grossa. Va tot b√©, sense cap problema. L'an√®cdota √©s que alguns es queixen perqu√® han trobada l'excursi√≥ massa curta.

24 de febrer: CUCUIA DE FARTÀRITX. Som una trentena grossa. La gent es cansa molt, sobretot l'horabaixa que no acabam d'arribar mai a Pollença. Ara bé, l'excursió va molt bé.

10 de mar√ß: VALLDEMOSSA-ES TEIX-COLL DE S√ďLLER. Som una vintena i tot va molt b√©.

7 d'abril: CAM√ć VELL LLUC-POLLEN√áA. Som 18. Repetim aquesta excursi√≥ cl√†ssica.

19 de maig: PORT D'ANDRATX-CALA EGOS-SANT ELM. Som una vintena. Alguns aprofiten per nedar a aquesta cala verge.

2 de juny: COVA DES CAP DE MENORCA. Som una vintena. L'excursió va molt bé, tot i que es fa una mica llarga. La gent gaudeix de primera amb l'espectacularitat de la cova.

23 de juny: TORRENT DE PAREIS. Som una trentena. Un clàssic!

9 de setembre: CALA B√ďQUER. Som 26. Una petita excursi√≥ per comen√ßar una nova temporada. Va molt b√©.

6 d'octubre: CAM√ć DES CINGLES. Som una trentena per fer una altra excursioneta tranquil¬ēla per darrere el Puig Major.

9 de novembre: VALLDEMOSSA-DEIÀ. Som uns 40.

1 de desembre: PLA DE C√öBER-CANALETA DE SOLLERIC-FONT DES PI-REFUGI DES TOSSALS-COLL DES COLOMS-PLA DE C√öBER. Som 40. Tenc un gran record d'aquesta darrera excursi√≥ guiada per mi. Un gran record per molts de motius: en primer lloc per l'ambient que es respira al llarg del dia, perqu√® som uns 40 (recordau que a la primera no es va presentar ning√ļ) i perqu√® don el relleu del guiatge a en Sim√≥.

Les sensacions que visc són que l'Estol està més que consolidat...... i una mostra d'aquesta consolidació és aquesta plana web.

No s√© si alg√ļ continuar√† amb la hist√≤ria o no... per√≤ vos puc avan√ßar que amb en Sim√≥ s'han fetes excursions de potada i que el nombre de gent sempre ha estat important.

L'Estol sembla que s'ha consolidat amb gent com en Miquel, en Toni, n'Alejandro, en Biel i en Sim√≥... i segur que em deix alg√ļ (que em perdoni).

Molts d'anys i endavant, que els camins que hi ha per la Serra no les mos acabarem mai! Salut!

Tià Vallbona

(Guia de l'Estol des de 1997 fins el desembre de 2001).

Cedida per: Tià Vallbona

© 2005-2015 - Es permet l'ús total o parcial de textos i imatges sempre que no sigui per fins comercials.